Na rynku jest duży wybór kart ze zdjęciami lub rysunkami do pracy podczas szkoleń, sesji coachingowych, spotkań zespołu, terapii. Służą do pracy z dziećmi, młodzieżą i dla dorosłych. Korzystają z nich menedżerowie, HRBP, mentorzy, coachowie i trenerzy. Doskonale się sprawują w pracy online.
Co magicznego jest w pracy z kartami, że cieszą się one powodzeniem zarówno wśród twórców zapewniających podaż, jak i klientów – użytkowników?
W sloganie „słowo jest warte tysiąca słów” jest znana prawda, ale czy to, że obrazem można więcej przekazać, to jedyna korzyść z pracy kartami? Obrazy na kartach możemy wykorzystać wprost, ale możemy przeprowadzić solidny proces rozwojowy dzięki zaproszeniu kart do pracy metaforą…
PRACA METAFORĄ?
Praca metaforą zmienia perspektywę, pozwala dotrzeć do pokładów nieświadomości. Rozszerza możliwości rozwoju i daje więcej opcji realizacji projektu.
Metafora jest to przeniesienie nazwy jednej rzeczy na inną: z rodzaju na gatunek, z gatunku na rodzaj, z jednego gatunku na inny, lub też przeniesienie nazwy z jakiejś rzeczy na inną na zasadzie analogii. Arystoteles |
Metafora posługuje się językiem symbolicznym, który jest językiem najbardziej zrozumiałym dla nieświadomości, to narzędzie silnie kształtujące percepcję i doświadczenie.
Dzięki metaforze możemy nadać zupełnie nowe znaczenie trudności, dotąd postrzeganej jako nierozwiązywalnej, ale też relacji, projektowi, motywatorom, rolom zawodowym, emocjom, itp.
Przykłady metafor:
- Stalowe nerwy
- Kwitnące relacje
- Szybki jak błyskawica
- Szef „burak”
- Zespół projektowy jak orkiestra
Dzięki pracy z kartami metafory osoby wybierające obrazek posługują się intuicją, wewnętrzną głębią, do której mogą dotrzeć dzięki współpracy z drugim człowiekiem – innym uczestnikiem, trenerem, coachem. Odpowiedzi na zadawane pytania konstruują opowieść, która może dotrzeć do sedna problemu lub kieruje myśli na nowe tory, które dotąd nie były brane pod uwagę. To z kolei może obudzić nagłe zrozumienie, bądź zapoczątkować stopniowy proces zmiany i rozwoju.
Metafory i analogie, poprzez zestawienie razem różnych kontekstów, prowadzą do powstawania nowych sposobów patrzenia. Prawie wszystko to, co wiemy, łącznie z poważną nauką, opiera się na metaforze. I dlatego nasza wiedza nie jest absolutna. profesor Joseph Weizenbaum |
Narzędzia w pracy rozwojowej, które bazują na pracy metaforą:
- przypowieści z życia wzięte, anegdoty
- baśnie, mity, legendy
- wytwory artystyczne: rysunki, obrazy, zdjęcia, rzeźby, lalki, gry planszowe,
- działania symboliczne, rytuały
- analogie do wybranych dziedzin, np. sportu, transportu, budownictwa
PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA Z KARTAMI METAFORY
Ćwiczenie nr 1 – relacje w zespole
- Poproś Uczestników o wybór karty, która symbolizuje relacje panujące w zespole.
- Poproś, aby zapisali odpowiedzi na pytania: Dlaczego ta karta? / Co symbolizuje wybór karty? Jakimi konkretnymi zachowaniami członków zespołu możesz opisać wybór?
- Prezentacje odpowiedzi, dyskusja i wnioski
- Przykład – osoba wybrała kartę z psem – twierdziła, że mają w zespole przyjacielskie relacje. Odpowiedzi na pytania pogłębiły ten pogląd, pokazały konkretne zachowania, w których członkowie zespołu pomagają sobie, wspierają się, ale też dobrze się ze sobą czują i bawią.

Zdjęcie z zestawu Karty Inspiracji
Ćwiczenie nr 2 – moja relacja z partnerką / partnerem
- Poproś o wybór karty, która symbolizuje relację z .........
- Zadawaj pytania dotyczące wyboru:
- Dlaczego ta karta?
- Co ten wybór mówi o Tobie? Co jeszcze?
- Co ten wybór oznacza? Co jeszcze?
- Co on dla Ciebie symbolizuje? Co jeszcze?
- Zadawaj pytania dotyczące relacji, tak jak ją teraz czujesz:
- Twoja relacja jest jak… (Gdy klient wybrał kartę z zegarami odnieś się do wybranej karty). Zapytaj: Jakiego rodzaju relację ta karta opisuje?
- Co Ci w tej relacji pomaga/przeszkadza?
- Jakie Twoje zachowania obserwujesz w tej relacji?
- Jak zachowuje się partner / partnerka w relacji?
- Jakie słowa wypowiadasz?
- Jakie słowa słyszysz?
- Co czujesz kiedy...?
- Pytanie Co jeszcze? możesz powtórzyć kilka razy. Najczęściej trzecia, czwarta lub piąta odpowiedź są tymi, które naprawdę COŚ oznaczają. Zdarza się, że dwie pierwsze są bardziej automatyczne i rzadko sięgają głębi...
- Poproś o wybór karty, która symbolizuje idealną relację / relację do której klient dąży w przyszłości i zadawaj pytania o wybór tej karty.
- Zadawaj pytania o sposoby "dotarcia" z relacji w stanie obecnym do relacji w stanie idealnym / pożądanym:
- Co możesz zrobić, aby zmienić charakter relacji? Co jeszcze?
- Co w tej nowej relacji będzie Ciebie motywowało?
- Jaka wyobrażasz sobie drogę przejścia ze stanu obecnego do pożądanego?
- Jeśli już się widzisz w nowej relacji, to jaką drogę pokonałaś / pokonałeś? Co już zrobiłaś / zrobiłeś?
- Jaki będzie Twój pierwszy krok? A następny?
- Czyjego wsparcia potrzebujesz, aby rozpocząć zmianę?
- Jak w skali 1-10 oceniasz pomysły na zmianę? Jakie modyfikacje wprowadzisz?
- Co będzie symbolizowało Twoje postępy w drodze?
- Po czym poznasz, że dotarłaś / dotarłeś do celu?
- Jak będziesz świętować nową relację?
- Co w tej nowej relacji będzie Ciebie motywowało?
- Jak zamierzać nazywać tę nową relację?

Zdjęcie z zestawu Temperatura Relacji
Ćwiczenie 3 - przemyślenie i zaplanowanie poszczególnych dróg dotarcia do punktów milowych w projekcie
- Poproś klienta: „Narysuj mapę i nanieś na nią punkty kontrolne, cele cząstkowe, start, koniec podróży. Następnie na poszczególne etapy nałóż wybrane karty podróży: <Którym środkiem transportu zamierzasz dotrzeć do punktu X, i do kolejnego, itd.?>”
- Pytaj o wybór, pogłębiaj, drąż?
- Co ten wybór oznacza? Co jeszcze?
- Co on dla Ciebie symbolizuje? Co jeszcze?
- Co ten wybór mówi o Twojej drodze/o tym etapie podróży/projekcie/zadaniu?
- Co ten wybór mówi to Tobie? Co jeszcze?
- Co ten wybór mówi o Twojej motywacji do realizacji celu/projektu/zadania?
- Co wydarzyło się przed wyruszeniem w drogę (kadr wcześniej, jeszcze wcześniej, itd.)?
- Co wydarzy się za chwilę (kadr dalej, jeszcze dalej?)
- Co potrzebujesz, aby wyruszyć w drogę tym środkiem transportu? Czego jeszcze?
- Kto może Ciebie w tej podróży wesprzeć? Kto jeszcze?
- Po czym poznasz, że dotarłaś/łeś do celu?
- Co zrobisz z tym środkiem transportu po osiągnięciu celu/zakończeniu projektu/zadania?
- Jaką wagę/wartość ma dla Ciebie ten środek transportu?
- Przykład: Klient myśląc o początku projektu wybrał kartę z człowiekiem lecącym na motolotni. Opisał, że chce widzieć wszystko z góry, nie chce mieć żadnych ograniczeń, nie chce być zależny od paliwa, chce móc wylądować w dowolnym miejscu. Kiedy zadawałam pytania: co wydarzyło się przed startem?, jakie przygotowania poczynił?, co oznacza wylądować w dowolnym miejscu? jakie są ryzyka tej podróży? co pięknego się dzieje podczas podróży? Klient zdał sobie sprawę, że najsłabszym ogniwem projektu jest jego zaufanie do ludzi, chce być od nich niezależny. Najchętniej projekt przeprowadziłby sam… Na myśl o zmiennej pogodzie pomyślał o zmienności rynku i wyobraził sobie lądowanie na wodzie… a potem zobaczył, że wybrał kartę, na której na motolotni są dwie osoby… Długo milczał i miał sporo tematów do przepracowania 😊

Zdjęcie z zestawu Karty Podróży
Ćwiczenie 4 – nastrój dnia
- Poproś uczestników szkolenia, aby wybrali kartę, która opisuje ich nastrój
- Poszczególne osoby opowiadają o karcie (skąd taki a nie inny wybór) a pozostali uczestnicy zadają pytania pogłębiające.
- Przykład – osoba wybrała kartę z deszczem i powiedziała, że jest spragniona nowej wiedzy, ale też obawia się, czy nie zostanie wiedzą zalana…

Zdjęcie z zestawu Barometr Nastroju
Karty, które opracowałam możesz kupić w sklepie Gadżety Trenera